Pienoismoottorit
Masanator | luotu: 2006-03-10 - 09:24:52 | muokattu: 2007-02-20 - 15:30:49
Olen aina ollut kiinnostunut polttomoottoreista ja muista koneista. Pienenä minulla oli tapana usein purkaa verstaalla ruohonleikkurin moottoreita, katsella niiden osia ja miettiä kuinka hienoa olisi itse rakentaa vastaavanlaisia ihan itse.
Joskus ala-asteen lopulla tai yläasteen alussa sitten aloinkin itse rakentaa polttomoottoria pienoiskoossa, eli lyhemmin pienoismoottoria. Varsinaisesti kolme ensimmäistä projektia jäi kesken tai hylättiin, mutta neljäs tuli enemmän tai vähemmän valmiiksi, käyntikuntoon asti nyt kuitenkin. Itseasiassa tuo neljäs projekti oli toisen projektin osista modifioitu ja paranneltu versio. Mutta oikea syy osien uusiokäyttöön oli oma piheyteni, en vain raaskinut hylätä "hyviä" osia/raaka-aineita :)
Osia valmistin pääasiassa isäni kotitilalla "verstaalla", koska siellä on vanha Tampella merkkinen sorvi sekä pylväsporakone, joka tosin on erittäin huono (hihnavetoinen, huono istukka ja reikiä täyteen porattu ruuvipuristin). Näiden lisäksi valmistukseen käytin eri kokoisia ja muotoisia tavallisia viiloja, käsiporakonetta, kierretappeja ja muita tavallisia työkaluja. Työkalujen puutteen takia joitakin osia valmistettaessa on jouduttu hieman improvisoimaan. Esimerkiksi sorvi on monesti saanut hoitaa jyrsinkoneen virkaa, eli jyrsintappi on pyörinyt kapassa ja koneistettava osa on kiinnitetty teränpidikkeeseen eripaksuisten metalliliuskojen avulla korkeutta säätämällä jne. Lisäksi mm. uusimman moottorin tapauksessa pyöreä alumiiniaihio kiinnitettiin kahden leuan väliin pyörimään "poikittain" ja kampikammio saatiin näin sorvattua aihion kyljestä sisään.
Rakenteluprojektini olivat hyvin aktiivisia yläasteen aikana, mutta kun aloitin lukion, moottoriprojektini hiipuivat paljon vähemmälle huomiolle. Tuon aktiivisen ajanjakson viimeinen projekti eli pieni nelitahtinen ajoittui yhdeksännelle luokalle. Muistan sen, koska saimme kouluun teknisen työn luokkaan viimeisenä vuonna (tai ainakaan se ei ollut siellä koko aikaa) uuden pylväsporan/pystyjyrsimen käsikäyttöisellä ristisyöttöpöydällä. Koska itselläni ei ollut käytössä kuin vanha ja todella huono pylväspora, käytin tuota koulun jyrsintä tuon nelitahtisen moottorin sylinterikannen valmistukseen.
Alla on linkit jokaisen moottoriprojektini sivulle:
Ensimmäinen projekti (4T diesel -- kesken + hylätty)
Toinen projekti (2T diesel -- valmistunut + hylätty / osat uudelleenhyödynnetty)
Kolmas projekti (2T pieni diesel / myöhemmin bensa -- kesken + hylätty)
Neljäs projekti (2T bensiini -- valmistunut + ensimmäinen toimiva)
Projekti X (2T bensiini, lyhytikäinen projekti)
Viides projekti (pieni 4T bensiini -- kesken / jäissä, ei varsinaisesti hylätty)
Nykyinen projekti (2T bensiini, paranneltu rakenne -- kesken / aktiivinen)
----------------
Kaikki kuvat moottoreistani on koottu sivulle Pienoismoottorit - kuvat.