Friday 18.08.2017 - 02:03

Zero-Point

-- asiaa tyhjästä

Pienoismoottorit -- Ensimmäinen projekti: 4T - diesel


Sylinterikansi
Sylinterikansi.
(Kuva 2006-03-19)
Valmistuneet osat
Projektissa
valmistuneet osat.
(Kuva 2006-03-19)
Kampiakseli ja kiertokanget
Kampiakseli
ja kiertokanget.
(Kuva 2006-03-19)

Tämä projekti ajoittuu noin vuoden 1997 paikkeille.

Ensimmäinen pienoismoottoriprojektini oli nelitahtinen diesel, johon piti tulla myös ihan oikea, itse tehty syöttöpumppu. Muistan vieläkin kuinka suunnittelin tuota syöttöpumppua mm. mummon luona käydessämme piirrellen, sekä linja-autossa kovasti miettien matkalla koulusta kotiin yläasteen aikoina :)

Tuo projekti kuitenkin haudattiin onneksi kohtuu aikaisessa vaiheessa eikä vasta ihan loppuviivoilla (toimivaksi saaminen nimittäin olisi ollut mahdotonta), vaikkakin ehdin sitäkin kyllä värkätä jo melko kauan ilmeisesti. Nimittäin joitakin melko "hienosäätöisiä" osia siihenkin projektiin tuli jo sorvailtua ja jossain kotona sängyn alla isossa laatikossa on kyseisiä osia vieläkin tallessa. Esimerkiksi sorvailin tuohon koneeseen polttoainesuutinta ja suuttimeen neulaa, mutta sovite oli hieman liian "tarkka" ja neula juuttui suuttimen sisään kun sitä sinne sovitin :) Oikeasti neula oli mm. hieman kartiomainenkin, eli ei millään lailla oikeasti hyvä, mutta jostain kohtaa niin tarkasti runkoon sopiva että sinne se juuttui.

Sitten hieman tuon koneen rakenteesta:

Sylinteri oli rautaputkesta otettu pätkä, johon oli hitsattu päähän laippa sylinterinkannen kiinnitystä varten, ja koko systeemi sitten sorvattiin pyöreäksi ja sylinteriputken päälle sopivaksi. Sylinteriputkena oli 25 mm paineilmasylinteristä otettu pätkä. Kampikammiota ei ehditty tehdä ollenkaan ennen projektin hylkäystä. Suunnittelin kylläkin kampikammion tekemistä hitsaamalla rautalevyistä tai jotakin vastaavaa... Kampiakseli taas ehdittiin valmistaa. Se oli 10 mm paineilmasylinterin varresta tehty, johon hitsattiin itsetehdyt laipat ja laippoihin kampitappi, jonka jälkeen tuo pääakseli sahattiin poikki laippojen välistä ja kampiakseli oli syntynyt :) Tasapainotuksesta ei ollut mitään tietoa, laipat oli sahattu ihan vaan "tuntumalla" saman tapaisiksi kuin ruohonleikkurissa :P

Sylinterikansi oli 20 mm alumiinilaatasta tehty, johon oli vain porattu reiät venttiileille ja ohjureille kohtisuoraan, sekä kaasukanavat sivusta ulos myöskin kohtisuoraan. Ensimmäinen yritys meni kaiketi pieleen tai jotain, kuitenkin toiseen päähän samaa laattaa tehtiin uudet venttiilien kanavat. Jommassakummassa versiossa tein myöskin ratkaisun jossa venttilien ohjurit ja istukat oli sorvattu samasta aineesta yhdeksi pötköksi, kunnes tajusin että pitäähän se siltikin vielä tiivistää myös kanteen tiiviiksi... :D En muista oliko toisessa versiossa erilliset istukat vai suoraan kanteen jyrsityt/muuten räpelletyt istukat. Polttoainesuutin oli jokin hassu viritys joka kiinnitettiin kierteillä palotilan puolelta kanteen. Toisinsanoen se koostui suuttimen rungosta, neulasta sekä jousesta (jota ei vielä ollut) jonka piti jäädä neulan ja sylinterikannen väliin. Polttoaine olisi tullut kannessa olleesta kanavasta.

Venttiilit, polttoainesuuttimen runko ja itse neula oli sorvattu jostain 10mm ja 6mm akseliteräksestä.

Tulipa tuohon koneeseen joitain ihmeellisiä ja suurikokoisia venttiilinpainimia ja irtonaisia, akseliin kiinnitettäviä nokka-akselin nokkiakin vissiin tehtyä..

Kokonaisuutena tuo ensimmäinen projekti oli aivan hirveä viritys eikä koskaan ollut oikeasti toivoakaan saada tuota käyntikuntoon. Jos se olisi joskus saatu valmiiksi ja käyntiin, olisi se takuuvarmasti räjähtänyt hotdog-molekyyleiksi ensimmäisen 10 sekunnin käytön aikana :D

Jatka sivulle Toinen projekti - 2T diesel.

LightTPD PHP MySQL Gentoo GNU/Linux Latest mainline 2.6 Linux kernel XHTML 1.0 CSS Blender Gimp Firefox Kulmapaikka