Pienoismoottorit -- Kolmas projekti: Pieni 2T - diesel/bensiini
Masanator | luotu: 2006-03-29 - 16:03:16 | muokattu: 2007-01-21 - 03:05:20
Kampikammio, sylinteri,
kansi, pari kaasuttimen
runkoa, mäntä,
kiertokanki
ja kokonainen kaasutin.
(Kuva 2006-03-19)
Tästä projektista en enää muista ihan varmaksi oliko se järjestyksessä kolmas, mutta ainakin se on hyvin mahdollista. Projekti ajoittui siis n. vuosille 1998-1999.
Tämä moottori oli alunperin "pieni" kaksitahtinen diesel kuten toinenkin projekti, mutta toisen projektin epäonnistumisen takia tämäkin "muunnettiin" bensiinikoneeksi, joka tosin tarkoitti ainoastaan sylinterin katkaisua yläpäästä sekä uutta sylinterikantta. Vaikka kone olikin iskutilavuudeltaan varsin pieni (alle 1 cm3, männän halkaisija 10 mm ja iskunpituus 10 tai 12 mm), niin se oli silti huonosta suunnittelusta ja valmistuksesta johtuen ulkomitoiltaan lähestulkoon tuon isomman kokoinen. Ainoastaan sylinteri oli merkittävästi pienempi. Kampikammio oli siis verrattain todella suuri, halkaisijaltaan 50 mm alumiinitangosta valmistettu.
Tämäkin projekti jäi kesken ennen valmistumistaan. Käyntimahdollisuudet olivat arviolta hieman alhaisemmat kuin tuon isomman 2T-diesel - projektin kohdalla, johten myöskin suurimmalta osin huonoista menetelmistä. Sylinteriputki oli 10 mm paineilmasylinteristä ja se oli jotenkin sovitettu 20 mm alumiinilevystä valmistetun sylinterirungon sisälle. Rungossa oli ylisuuret pinnapulttien reiät, sillä sen piti olla vesijäähdytteinen ja vesi olisi kulkenut pinnapulttien rei'issä. Mäntä oli alumiinista sorvattu, ja kuten isommassakin versiossa, myös tässä mäntä ja sylinteri eivät kunnolla sopineet yhteen, vaan mäntä kulki ahtaasti ja oli silti epätiivis. Kiertokanki oli alumiinista sahattu ja viilattu, männäntappi oli 4 mm rautatappi, kampitappi halk. 6 mm, kampiakseli halk. 8 mm kaksoislaakeroinnilla, kaasunjako kampiakselin läpi, ylösvirtauskanava sylinterirunkoon alhaalta ja sivusta porattu reikä jonka sivusta ulos menevä osa tulpattiin pultilla. Kaasuttimena oli kiinteäkurkkuinen, läppä- (tai oikeammin reikä-) tyyppisesti säädetty viritelmä, jossa oli luonnollisesti neula seoksen säätöä varten. Kaasutin oli siis kiinnitetty sylinterin etupuolelle kampikammioon. Sytytystulppaa tai muuta sytytysjärjestelmää ei vielä ollut valmistettu kun projekti hylättiin.
Kokonaisuutena tämä projekti oli turhin projektini, sillä se ei varsinaisesti tarjonnut mitään uutta, se oli ainoastaan edellisen projektin kopio pienemmässä koossa, huonosti suunniteltuna (ei edelleenkään mitään piirroksia paperilla) ja vieläkin huonommin toteutettuna.
Jatka sivulle Neljäs projekti - Toimiva 2T bensiini.