Wednesday 28.06.2017 - 08:26

Zero-Point

-- asiaa tyhjästä

Pienoismoottorit -- Nykyinen projekti: uusi 2T bensiini


Huom! Tästä moottorista
on jo niin paljon kuvia
(32 kpl @ 2007-01-20),
että osa niistä on
ainoastaan omalla sivullaan
sekä tietysti sivulla
Pienoismoottorit -- Kuvat.
Huom! Latauksen
nopeuttamiseksi kaikki
tämän projektin kuvat
löytyvät myös täältä.
pienoismoottorit_6
Moottori avattuna.
(Kuva 2007-01-05)
pienoismoottorit_6
Moottori avattuna.
(Kuva 2007-01-05)
pienoismoottorit_6
Moottori avattuna.
(Kuva 2007-01-05)
pienoismoottorit_6
Moottori ilman
sylinterikantta.
(Kuva 2007-01-05)
pienoismoottorit_6
Moottori etuviistosta.
Huomaa reilusti ylipitkät
pinnapultit, koska
lopullisesta kannesta
tulee paksumpi.
(Kuva 2007-01-05)
pienoismoottorit_6
Moottori nykyisellään
sivulta päin,
ilman kaasutinta.
(Kuva 2007-01-05)
pienoismoottorit_6
Moottori nykyisellään
sivulta päin,
ilman kaasutinta.
(Kuva 2007-01-05)
pienoismoottorit_6
Moottorin kampikammio.
Kuvassa näkyy
poranterän lipsahdus
läppäventtiilin rungossa.
(Kuva 2005-07-25)
pienoismoottorit_6
Moottori sivulta päin,
kaasutin vieressä.
(Kuva 2005-12-22)
pienoismoottorit_6
Kaksi moottorin
ylösvirtauskanavista
sekä pakoaukko.
(Kuva 2005-07-25)

Aloitin kesällä 2003 rakentamaan uutta pienoismoottoria. Sekin on kaksitahtinen, samalla sylinterin halkaisijalla kuin ensimmäinen käyvä 6,9 kuutioinen eli siis 20 mm, mutta lyhyemmällä iskulla eli 20 mm vs. 22 mm. Ja etenkin huomattavasti paremmin suunniteltu ja rakennettu, vaikka tietysti vieläkin kaukana "täydellisestä". Mutta se on lähes parasta johon minulla on tämänhetkisillä työkaluilla ja taidoilla mahdollisuus.

"6,9" valmistui kesällä 1999, ja sen jälkeen en ollut tehnyt käytännössä mitään moottoreita ennen vuotta 2003, eli koko lukioaika oli oikeastaan taukoa, mutta ei todellakaan "rankan opiskelun" takia :-P. Ei vain tullut tehtyä mitään ja toiseksi aloin viettää enemmän aikaa tietokoneella kuin ennen ja siitä tuli pääharrastukseni.

Nykyisessä projektissa sylinterin runko ja kampikammio ovat samaa kappaletta eivätkä erilliset kuten 6,9:ssä. Kampikammio on sorvattu 50 mm alumiinitangon kyljestä sisään asettamalla tanko sorvipakan kahden leuan väliin epäkeskeisesti, pituusakselinsa ympäri pyörimään. Kunhan kierrokset ovat tarpeeksi alhaiset, niin kyllä se siinäkin pysyy jotenkuten.. Tämän jälkeen itse sylinteri sorvattiin normaalisti tangon päästä sisään. Ylösvirtauskanavat jyrsittiin sorvissa (koska jyrsinkonetta ei edelleenkään ollut) laittamalla sylinteri teränpitimeen sopivassa kulmassa sorvin keskilinjaan nähden, ja jyrsintappi sorvipakkaan pyörimään. Sitten varovasti jyrsimällä sylinterin sisäpintaan urat saatiin koneeseen ylösvirtauskanavat :) Pakoaukko taas tehtiin normaalisti poraamalla reikä kyljestä sisään ja jyrsimällä sekä viilaamalla sitä leveämmäksi. Lisäksi kampikammion takaseinämään on jyrsitty paikka läppäventtiilille, mutta se meni hiukan pieleen oman lipsahdukseni takia ja onkin epävarmaa saako sitä enää pitäväksi, vai vuotaako se väkisin.. :( Tuon läppäventtiilin rakenne on muutenkin vähän kehno.

Kampiakselin laakeripesä tehtiin samanlaisesta 50 mm alumiinitangosta sorvaamalla ja sovitettiin kampikammion aukkoon sopivaksi. Eli tässä moottorissa kampiakselin laakerointi ei siis enää olekaan suoraan kampikammioon koneistettuna vaan irroitettavassa osassa, jolloin kampikammion takakantta ei enää tarvita ja kampikammion tilavuus saadaan helpommin pieneksi ilman kikkailuja takakannen kanssa kuten 6,9:ssä jossa sylinterin pinnapulteista puolet on kiinni kampikammion takakannessa eikä itse kampikammiossa.

Kampiakseli on tehty 12 mm terästangosta, hitsaamalla toiseen päähän n. 30 mm halkaisijaltaan oleva pala ja sorvaamalla se pyöreäksi. Tämän jälkeen porattiin kampitapin reikä ja tehtiin siihen kierteet. Tässä ongelmaksi tulee se, että kampitappia ei saa oikein millään täysin suoraan, mutta toisaalta se on sentään irroitettavaa eli vaihdettavaa mallia. Laakereina kampiakselissa on 2 kpl 12 mm kuulalaakereita.

Tässä moottorissa sylinteriputki on tehty teräksestä, lähinnä sen takia kuinka nopeasti 6,9:n sylinteriputki oli kulunut vaikka sillä ei käyttötunteja tai paremminkin käyttöminuutteja hirveästi olekaan. Teräksisen putken valmistus vain on hieman hitaampaa ja toisaalta tavallaan vaikeampaakin. Koska en tiedä juuri mitään valmistustekniikoista tai metallien ominaisuuksista, totean vain että terästä tai paremminkin rautaputkia sorvatessani tulee usein huonoa ja epätasaista jälkeä nimenomaan putki-tyyppisistä raaka-aineista, toisaalta akseliteräkset ovat yleensä ihan nätisti menneet. Mutta sylinteriputket olen siis tehnyt nimenomaan putkista sorvaamalla.

Sylinteriputki oli pitkän aikaa keskeneräisenä, eli sorvaamatta lopullisiin mittoihinsa odottamassa ylösvirtauskanavien ja pakoaukon viilausta riittävän suuriksi. Sittemmin sain eli ehdin/jaksoin aukot kuitenkin viilata ja sorvasin ja hioin putken lopullisiin mittoihinsa.

Tuon jälkeen pystyin valmistamaan männän. Mäntä on 25 mm alumiinitangosta sorvattu, halkaisijaltaan 20 mm ja 6 mm männäntapilla. Tässä männässä jätin kettumaisen ovelasti männäntapin reiän poraamatta läpi asti toiselta puolen, joten männäntapin lukitusta ei sillä puolen tarvita. Toisella puolen sitä tarvittaisiin enkä vieläkään ole keksinyt fiksua tapaa jonka pystyn käytännössä toteuttamaan ja niin että tapin irroituskin olisi vielä mahdollista ja helppoa.

Tein tähän moottoriin aluksi väliaikaisen sylinterikannen jonkun vanhan projektin kampikammion takakannesta. Tuon kannen avulla moottoria pystyisi ensin testaamaan ennen kuin tuhlaan viimeisen pätkän 50 mm alumiinitankoani kannen valmistukseen jos kone ei sattuisikaan muuten edes toimimaan. Kuvissakin näkyvä epämääräinen ja reikiä täynnä oleva latuska sylinterin päällä on siis nimenomaan väliaikainen sylinterikansi. Ja niistä reikähirviöistä ei kuitenkaan mikään osu suoraan sylinteriin joten kyllä se asiansa ajaa.

Tein tähän koneeseen erittäin pienikokosen uuden kaasuttimen, mutta testatessani sitä vanhalla käyvällä koneella, en saanut konetta kuitenkaan käymään. Kaasutinta tehdessäni kävi pieni vahinko ja bensakanava jonka piti tulla kurkun kohdalle puhkesi myös hieman kurkun etupuolelle ja sekin saattoi osaltaan selittää tuon toimimattomuuden, mutta se kaasutin oli kyllä muutenkin vähän huono rakenteeltaan. Olen sittemmin hahmotellut paperille uudemman kaasuttimen (edelleenkään se ei perustu minkäänlaisiin laskelmiin vaan ainoastaan "tää näyttää hyvältä" tyyppiseen piirtelyyn) joka pitäisi vaan ehtiä joskus valmistaa.

Sytytysjärjestelmäksi tulisi alun testausvaiheessa vanhan käyvän koneen järjestelmä ja myöhemmin kenties CDI-tyyppinen sytytys, mikäli vaan saisin sopivia magneetteja jostain ja ne sijoitettua johonkin vauhtipyörään jotenkin ja sitten vielä käämittyä sopivat puolat... Sytytystulpaksi tulee ainakin testausvaiheessa sama Honda Monkeyssä käytettävä tulppa kuin käyvässä koneessa on, myöhemmin kenties omatekoinenkin tai sitten vain kyseinen monkeyn tulppa.


Seuraavassa on päiväkirjatyyppistä rakennushistoriaa:


02.08.2004
Tällä hetkellä ei konetta vielä ole käytännössä enempää tehtykään. Sylinteriputki on tällä hetkellä keskeneräinen. Se tulee raudasta, sisähalkaisijaltaan 20 mm. Tällä hetkellä se on sorvattu lähelle lopullisia mittoja ja pakoaukko on porattu ja viilattu sopivan levyiseksi. Seuraavaksi pitää porata ja viilata 3 ylösvirtauskanavan aukkoa ja sitten sorvata sylinteriputki lopullisiin mittoihinsa ja hioa tarpeeksi sileäksi ja lopuksi katkaista irti rautatangostaan. Toinen kohde olisi tehdä kampiakselin laakeripesään reiät kiinnitysruuveja varten. Kampikammiossa on jo reiät ja kierteet ruuveja varten.

15.10.2004
Ennen opiskelemaan lähtöä (28.08.2004 muistaakseni) sain ne ylösvirtauskanavat porattua ja viilattua, joten sylinteriputki on lopullisiin mittoihin sorvausta ja hiontaa vaille valmis.

06.08.2005
sorvattu sylinteriputki lopullisiin mittoihin ja irti aihiosta

11.08.2005
männän kolon jyrsintä, sorvaus 21 milliin

12.08.2005
männäntapin reiän poraus mäntään, männän sorvaus loppumittoihin, männäntappi, kiertokangen aloitus vanhasta kiertokangen aihiosta

14.08.2005
sahattu vanhan kiertokangen yläpää pois ja viilattu uusi pää pyöreäksi

15.08.2005
viilattu kiertokangen alapää kapeammaksi ja pyöristetty hiukan reunoja. Nyt kampimekanismi mahtuu jo paikalle ja pyörii hyvin.

25.08.2005
kaasarin pultin reiät + kierteet koneen taakse, kaasarin runko lähes kokonaan, puuttuu bensakanavat nipalta säätöruuveille läpi ja kierteet sekä tyhjäkäyntiruuvi

26.08.2005
kaasarin kierteet, bensakanavat porattu läpi asti

27.08.2005
kaasarin kiinnikeklipsuhärpäke tehty, kaasarin pinnapultit myös eilen tai tänään, kaasaria testattu vanhassa koneessa huonolla tuloksella: vanhalla kävi aluksi, uudella ei ja sitten ei enää vanhallakaan. Epäilen seossäätöjä huonoiksi.


Rakennushistoriaa päivitetty 29.08.2005

LightTPD PHP MySQL Gentoo GNU/Linux Latest mainline 2.6 Linux kernel XHTML 1.0 CSS Blender Gimp Firefox Kulmapaikka